Magamról:

A Blog írója vagyis a nevem Kóczián Tibor, a mászótársaim Kócosnak becéznek. A nyolcvanas évek közepétől foglalkozok természetjárással. Barlangászással kezdtem, de idővel a túrázás a szikla és a hegymászás is helyet kapott az életemben. 1987-ben végeztem el az alapfokú sziklamászó tanfolyamot a Vörös Meteor TE. Téry Ödön hegymászó szakosztályában. Ha a szabadidőm engedi, akkor túrázok, hegyet vagy sziklát mászok. Jártam, másztam az Alpok több helyén, mint pl. a Dolomitok, Dachstein, Mont-Blanc stb. és többször az északi szomszédunknál a Magas-Tátrában is. A hegymászással kapcsolatban Európán kívülre még nem jutottam. Bővebben: https://web.archive.org/web/20050226055125/http://szikla.hu/kikicsoda.html?mit=adat&ki=33 Elérhetőség: koczian.tibor [at] freestart.hu

Túrasível a Nagy-Fátrában

Kóczián Tibor (Kóc)
Varga Béla

Stupeň lavínového nebezpečenstva

A túra nehézségi fokozata kb. I-II.-es, talán néhol 30 fok meredekségő, de ott is átlátható lejtő volt.

Hajnali négyre mentem át Marcihoz, majd Bélával félötkor találkoztunk. Bepakolás után egyenest a Nagy-Fátrába hajtottunk, ahova nyolc előtt nem sokkal érkeztünk meg Vyšná Revúca faluba. Úgy félóra pakolászás után gyalog, hátunkon a sílécekkel  indultunk el. Nem kellett sokat gyalogolni, mert vagy ötszáz méter után a turistaúton találtunk annyi havat, amin már síléccel is tudtunk haladni.
Napközben valójában csillagtúrát csináltunk, aminek a középpontja a Ploská nevű csúcs volt, ahova először háromnegyed  tizenegyre értünk fel.
Első túra a Suchý vrch nevű hegyre vezetett. A szlovákiai túrasí kalúzunkban találtunk leírást a hegyről, amihez tartozó képes illusztráción bejelölt lesízési útvonal, kellemesnek ígérkezett. Már az odavezető útvonalon rengeteg porhavas szakasszal  találkoztunk, de a meredek csúcs alatti félméteres friss hótakaró minden elképzelésünket felülmúlta. A csúcsra nem mentünk fel, hanem tőle jobbra található hágóig csoszogtunk, majd jobbra a legmagasabb pontig, ahova úgy félegy felé érkeztünk meg. Rövid pihenőt tartottunk, ami alatt ettünk, ittunk egy keveset, majd elindultunk vissza vagyis lesíeltünk a völgykatlanba. Elején firnes havon, majd legkiválóbb porhón húztuk az íveket. Nagyon élvezetes volt.  A Suchý kolibánál (kicsi faház), ahol rengeteg turistával és síelővel (túrasízővel) találkoztunk, ismét szusszantunk egy keveset, majd felcsoszogtunk vissza a Ploská csúcsára.
Második szakasza a túrának a Borišov  chata-hoz vezetett, a Ploská csúcsról való lesíeléssel. A ház alatt párszáz méterrel ismét visszakerült a fóka a léc aljára a meredek felmenethez, de pl. Béla inkább a vállán vitte fel a lécet. A hangulatos menedékház túlfűtött étkezőjében vagy másfélórát pihentünk. Kedves házigazdák búcsú itallal kedveskedtek, minek bódító hatását volt időnk kiizzadni a Ploskára felvezető meredek hegyoldalt. Terveinkhez képest
kicsit elkésve, öt óra húszra értünk fel a csúcsra, ahol a túra harmadik szakasza, vagyis a lesízés vissza a kocsihoz következett. Rendkívül hideg volt már és a nap lemenő vörös fénye is gyors sízésre ösztökélt minket. Gyakorlatilag hatra lent is voltunk a havas út alján és a maradék párszáz métert a faluig fejlámpa fényénél tettük meg.

Budapest, 2010.03.09

Kóc

Képek diavetítéséhez kattints ide a szövegre!

Szólj hozzá!

Címkék: szlovákia túrasí nagy fátra

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.