Magamról:

A Blog írója vagyis a nevem Kóczián Tibor, a mászótársaim Kócosnak becéznek. A nyolcvanas évek közepétől foglalkozok természetjárással. Barlangászással kezdtem, de idővel a túrázás a szikla és a hegymászás is helyet kapott az életemben. 1987-ben végeztem el az alapfokú sziklamászó tanfolyamot a Vörös Meteor TE. Téry Ödön hegymászó szakosztályában. Ha a szabadidőm engedi, akkor túrázok, hegyet vagy sziklát mászok. Jártam, másztam az Alpok több helyén, mint pl. a Dolomitok, Dachstein, Mont-Blanc stb. és többször az északi szomszédunknál a Magas-Tátrában is. A hegymászással kapcsolatban Európán kívülre még nem jutottam. Bővebben: https://web.archive.org/web/20050226055125/http://szikla.hu/kikicsoda.html?mit=adat&ki=33 Elérhetőség: koczian.tibor [at] freestart.hu

Túrasível a Börzsöny északi oldalában + Film!

2010.02.01. 16:23 KócosT

Hely: Magyarország / Börzsöny
Időpont: 2010.01.30.
Túratársak:
Kóczián Tibor
Szekeres Gábor
Varga Béla

A GPS által rögzített útvonal adatai:
hossz         emelkedés     süllyedés     idő
18.58 km    871 m           752 m         8 óra 27 perc
Legnagyobb sebesség: 18.41 km/h
Átlag sebesség: 2.2 km/h
Szekeres Gabesz GPS-e által rögzített útvonal:

Útvonal: Királyházáról Rózsás-patak völgye (Rózsa-völgy), majd a összedölt ház (Rózsa-kunyhó) után vagy 100 méterre fel balra egy régi kisvasút nyomvonalán egészen a Pogányvári-kaszáló alá. Utána a Pogányváron át Csóványos. Ezt követően Magosfán át Dosnya-nyereg és tovább a régi zöld jelzésen a Miklós-tető alá majd onnan lecsúszás a műútig, ami összeköti Diósjenőt Kemencével.

A képek diavetítéséhez kattints ide a szövegre!
Időpontok:
3:30 Csörög az óra.
5:30 Találkozunk Diósjenőn a még nem lemorzsolódottakkal, Szekeres Gáborral. Varga Béla velem jött a Suzukimmal Pestről.
5:45 Felkerülnek a hóláncok.
6:30 Kemence határában lerakjuk a Suzukimat. Gábor autójával visszamentünk Királyházára.
7:10-kor elindulunk léccel a lábon. Királyházáról Rózsás-patak völgye(Rózsa-völgy), majd a összedőlt ház (9:00)
(Rózsa-kunyhó) után vagy 100 méterre fel balra egy régi kisvasút nyomvonalán egészen a Pogányvári-kaszáló alá (10:15). Utána a Pogányváron át Csóványos (11:40). (Csóványosról nem mentünk át NHH-ra mert Gabesz már fáradt volt és mi sem voltunk már olyan frissek és lelkesek. Jobbnak láttuk ha kihagyjuk az NHH-t és túra eredeti tervének második felét elkezdjük és még emberi időben befejezzük a dolgot.) Ezt követően Magosfán át (13:00) Dosnya-nyereg (13:40) és tovább a régi zöld jelzésen a Miklós-tető alá majd onnan lecsúszás a Miklós-bércen végig futó úton le a műútig, ami összeköti Diósjenőt Kemencével. A Miklós-bércen végighaladó erdei útacskán szinte végig lelehet csúszni a műútig, de néhol, ahol a lejtés csekély, megállhat a léc, ha nagy a hó! Arra is figyelni kell, hogy a Miklós-bérc alsó részén az erdei útacska nagyon köves, csekély hóvastagság esetén (Kb. 40 cm alatt!) a lécben kárt okozhatnak a kiálló kövek! Én lécem alját is megkaristolta néhány kiálló kő. :-(
15:30 Megérkezünk a Suzukihoz (Kemence falu határánál a Fekete-völgy bejáratához), majd kocsival vissza hajtottunk Királyházára.
16:50 Lekerülnek a hóláncok a kocsikról Diósjenő belterületén.

Budapest, 2010.02.01.

Kócos
U.I.: Érdekes dologra lettünk figyelmesek a Rózsa-kunyhó után, gyakorlatilag a Pogányvár alatt, esés vonalban, még a Rózsás-patak völgyében (Rózsa-völgy), mialatt kereszteztük a meredek hegyoldalt. Roppanás szerű mély és tompa hangokat véltünk hallani. Igaz még soha nem kerültünk lavinába, de a furcsa és szokatlan hangok azt az érzést keltették bennünk, mintha lavinaveszélyes lejtőn haladtunk volna. Külön-külön figyeltünk fel a jelenségre, így kizárt, hogy egymásnak beszéltük volna be a dolgot, aminek hatására hallucináltunk volna. A hegyoldal lejtő szöge amit kereszteztünk megközelítőleg a harminc és a negyven fok között lehetett. Tehát ideális a lavinához, de sűrűn fákkal borított oldala valószínűleg megtartotta a hótakaróját. A hangok hatására alaposabban körbenéztünk és a hótakarón rengeteg keresztirányú repedést láttunk a hegyoldalt, amiknek vonala általában fatörzstől fatörzsig tartott. Mivel rengeteg friss hó borította a lejtő régi, már megkeményedett rétegét, gondolom a saját súlyától csúszott meg a friss hótakaró, de csak foltokban, a fák által megtartva a további mozgásukat. A számunkra szokatlan jelenség, feltette bennünk azt a kérdést, hogy lehetséges, hogy lavina baleset kialakulhat a Börzsönybe is? :-(

6 komment

Címkék: magyarország börzsöny túrasí

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabesztini 2010.02.16. 16:09:26

Szia Kócos!
Mi ugyanezt tapasztaltuk egy héttel késöbb.A Rózsa patak völgyén keresztül mentünk fel mi is a Csóványosra és lefelé a Nagy _Mána -bércen keresztül vissza Királyházára.A Sasfészek-bérc és a Nagy-Mána között van egy meredeken letörő rét a Rózsa -völgy irányába amin valószinüleg lavina is kialakulhatott volna ha sível keresztezzük.
Gratulálok a bloghoz jók a leírások.
Jó túrázást.Sifi

KócosT 2010.02.16. 17:49:46

Szia Sifi! Örülök, hogy tetszenek a leírások és köszi. Szóval ti is hallottatok roppanás szerű hangokat és ha igen hol, a Rózsa-patak völgyében?
Kóc

gabesztini 2010.02.17. 13:44:33

Szia Kóc!
Igen, a Rózsa -patak völgyében.Főleg a Rózsa -kunyhó és a Csóványos közötti szakaszon.
Egyébként már személyesen is talállkoztunk.A Garmont bakancsomat te vetted meg régebben.Remélem bevált.
Üdv Sifi

KócosT 2010.02.17. 14:37:56

Persze, akkor ismerjük egymást. :-) Sajnos a Garmont bakancs nagy lett és eladtam, vettem egy kisebbet.
Lavina esélyre visszatérve, ha esne több mint egy méter hó akkor talán meg is indulna azokon a lejtőkön ami a Nagy-Mána oldalában vannak.
Üdv, K

belsun (törölt) 2010.11.17. 19:54:51

Szia Kócos!

Mi is ismerjük egymást, nemrég kaptam tőled egy DVD-t a klubban.
Minket már vitt el lavina, igaz, hogy nem a Börzsönyben, hanem a Mátrában, de kisebb, amolyan minilavinát már a Budaörs feletti Szállás-hegyen is sikerült produkálnunk.
A mátrai eset röviden: legalább 5 éve történt, 120 cm-es hó volt, emiatt is mentünk oda, mégpedig a Sas-kő északi oldalában található nagyon meredek ösvényre. Persze ösvénynek nyoma sem volt, gázoltunk a tökig érő hóban. Az első meglepetés akkor ért bennünket, amikor a hátul jövő barátom egy fához érve megcsúszott kicsit és jó hosszan (4-5 m biztos volt) lezúdult egy alaplavina két fa között, mintha késsel vágtak volna le egy darabot egy tortából.
Mentünk tovább, majd megelégeltük ezt a kínlódva egyensúlyozást a meredek oldalban és négyen egyszerre elindultunk lefelé. Elöl mentem egy barátommal, mögöttünk a két társunk. Egyszer csak azt vettük észre, hogy csúszunk, de úgy, hogy a közvetlen környezetünkhöz képest állunk, azaz jön velünk egy nagyobb hótábla. Elég röhejesnek tűnt elsőre, hátranéztünk, és két társunk is velünk együtt utazott lefelé. Azért ahogy elértünk egy sebességet már nem volt annyira vicces, lenéztem, hogy minek megyünk neki, mi lesz ha betemet minket, de végül lent lassulva szépen megálltunk. Hát ennyi. Néha elmesélem, de általában olyan fejet vág mindeni erre a történetre, mintha legalábbis ufonautás sztorit adnék elő.
Üdv: K (a szertárból)

KócosT 2010.11.17. 20:57:43

Szia belsun vagy K! :-) Köszi, hogy leírtad ezt a jó kis lavinás történetet. Ilyenekre lennék még kíváncsi, vagyis, hogy valaki Magyarországon lavina szituba került. Üdv. K