Magamról:

A Blog írója vagyis a nevem Kóczián Tibor, a mászótársaim Kócosnak becéznek. A nyolcvanas évek közepétől foglalkozok természetjárással. Barlangászással kezdtem, de idővel a túrázás a szikla és a hegymászás is helyet kapott az életemben. 1987-ben végeztem el az alapfokú sziklamászó tanfolyamot a Vörös Meteor TE. Téry Ödön hegymászó szakosztályában. Ha a szabadidőm engedi, akkor túrázok, hegyet vagy sziklát mászok. Jártam, másztam az Alpok több helyén, mint pl. a Dolomitok, Dachstein, Mont-Blanc stb. és többször az északi szomszédunknál a Magas-Tátrában is. A hegymászással kapcsolatban Európán kívülre még nem jutottam. Bővebben: https://web.archive.org/web/20050226055125/http://szikla.hu/kikicsoda.html?mit=adat&ki=33 Elérhetőség: koczian.tibor [at] freestart.hu

Magas-Tátra Omladék-völgy és Oszterva

2007.09.18. 16:52 KócosT

Túra helye: Szlovákia / Magas-Tátra
Túra időpont: 2007.09.14-17.

Túratársak:
Pintér Farkas,
Kóczián Tibor (Kócos)


Péntek délután 6 órára mentem át a Farkashoz a Maros utca 20-ba a Suzuki Swiftemmel. Bepakolás után azonnal elindultunk a Tátrába, ahova kb. 22:45-re érkeztünk meg. Szombat reggel kb.5:30-kor keltünk fel és egy óra pakolgatás után elindultunk fel a Poprádi-tóhoz. A hegyek csúcsai mind fehérlettek a hótól és az ég is be volt borulva. A tó melletti Poprádi-tavi Hegyi Szállóban csak pár percet időztünk, a mosdóban vizet vettünk. Utána feltúráztunk az Omladék-völgybe, cél a Keleti-Vaskapu-hágó volt, vagyis azon való átkelés le a Kacsa-völgybe, majd tovább túrázás, minek a tervezetét az alábbi levélben vázoltam Farkasnak:
------------------------------------------------------
Szombat:
Felgyaloglás az Omladék-völgybe.
Mászás:Sárkányfal (Ošarpance Malý)
http://www.tatry.nfo.sk/stena.php?kod=0575067:Ošarpance--
Utak:?
Ezeket szívesen másznám:
2. Teoretická mechanika (V+/A0) 2-3h.    
4. Plškova cesta (VI-) 1-2h.
Nézd meg, hogy melyik utak tetszenek Neked!
Mászás után (ha szar az idő, akkor nem mászunk csak -Malý-O.:2327gyalogolunk), túrázunk tovább fel az Omladék-völgy végébe a Keleti-Vaskapu hágón át le a Kacsa-völgybe. A Kacsa-völgybe megtekintjük a Ganek pillérjét, majd a kék jelzésű turista úton fel a Rovátka-hágóhoz (Prielom), aztán azon átkelve le a Nagy-Tarpataki-völgybe a Rablóházba és ott alvás. Lehet, hogy egy kicsit zsufi egy napra?
Ha reggel 6-kor elindulunk akkor a Sárkány-falnál leszünk kb. 10:30 -ra és 11-kor elkezdhetünk mászni. Az utak mászás idejét átlagban 2 órára adja. Ha délután 15 órakor elindulunk tovább, akkor kb. 16:30-ra fenn leszünk a Keleti-Vaskapu-hágóban. 
A hágóból lemegyünk a Kacsa-tóhoz kb. 1 óra alatt. Tovább megyünk a Rovátka-hágóba ami lesz vagy 2 óra, ami azt jelenti, hogy kb. 19:30-ra lennénk ott. Egy óra alatt még az elején világosban majd fejlámpával letudunk gyalogolni a Rablóházhoz.

Vasárnap:
Mászás: Vörös-torony (Siroka veza)
http://www.tatry.nfo.sk/stena.php?kod=08750711:Široká-vež
Utak:?
Ezeket szívesen másznám:
4. Klasická cesta (IV) 3h.
7. Všetko v poriadku (V,A0 RP:6/7-) 4h.   
8. Motykova cesta (V) 3h.
Nézd meg, hogy melyik utak tetszenek Neked!
Majd legyaloglás a Téry-házhoz, majd ott alvás.a:2461

Hétfő:
Mászás: Zöld-tavi-csúcson (Baranie rohy)
http://www.tatry.nfo.sk/stena.php?kod=00230813:Baranie-ro
Utak:?
Ezeket szívesen másznám:
4. Ľavá depresia JZ - Lukeš - Sysel (IV) 2 h.
5. Krzykara - Janota JZ (V-) 2 h.
Nézd meg, hogy melyik utak tetszenek Neked!
Mászás után vissza a Téri-házba ott egy káposzta leves és sör, majd legyaloglás az elektricskához, amivel elutazunk a Poprádtavi megállóhoz a kocsihoz.
Este hazavezetés.

--------------------------------------------------------

Az Omladék-völgybe való felgyaloglás közben eleredt az eső és egyre ködösebb lett a táj, rohamosan romlottak a körülmények. A Jeges-tóhoz felérve sietősen bivak üreget kezdtünk keresni az eső miatt. Farkasnak sikerült is belecsúsznia fél lábbal a Jeges-tóba a gyors tempó és a vizes sziklák miatt. Itt kezdődtek a nehézségeink. Egy nagy kő alatt kicsit megszárítkoztunk, ettünk ittunk rendbe hoztuk magunkat, majd elindultunk fel a hágóba. Sajnos félcipőben mentünk túrázni, amit igen megbántunk mialatt felmentünk a Keleti-Vaskapu-hágóba, mert felfelé menetben néhol derékig is besüppedtünk a hóba. Nagy kínlódás és szenvedés árán jutottunk fel. Olyan gyenge volt a hó, hogy helyenként szinte csak négy kézláb tudtunk csak rajta haladni, hogy ne szakadjunk be minduntalan. Mire felértünk jól elfagytak az ujjaink és még a térdünk is rendesen áthűlt a négy kézlábas közlekedés miatt.
Attól is tartottam, hogy elvisz minket egy jó kis alap lavina, ami félelem szerintem nem volt túlzó, mert egy kövekkel együtt lecsúszott lavina nyomát láttam is útközben. A Keleti-Vaskapu-hágóba délre értünk fel. Gondoltuk, hogy tovább megyünk a Kacsa-völgybe, de miközben kerestük a szemünkkel a levezető utat a ködös mélységből egy csúnya hó csuszamlás hangja morajlott fel, amit hosszantartó kövek görgésének hangja kísért. Rögtön hátraarcot vezényeltünk és óvatosan visszamentünk a Jeges-tóhoz. Útközben egy helyen leültem egy füves kősziklás szigetre a hólejtőn, hogy kiszedjem a havat a cipőmből. A fáradság miatt nem figyeltem oda a hátizsákomra, ami legurult vagy 100-200 métert. Nem voltam boldog, hogy a kitaposott út helyett utána kellet csúsznom nekem is. Áthűltünk, hogy még hétfőn is az érzéketlenné fagyott ujjaink végének bőrpárnáit tapogattuk, pedig volt kesztyűnk csak nem téli. Lefelé menetben a sarkam is elzsibbadt a hidegtől, csak a tóparton a kövek között, már-már előbukkanó napon melengetve engedett fel a testünk. Olyanok voltunk mint egy vert sereg.
A tó alatt már nem kellet havat taposni és az esőt napsütés váltotta fel, de ennek örömét a viharos erejű szél tönkretette. Délután négy óra felé már a Poprádi-tavi Hegyi Szállóban ittuk a jól megérdemelt sörünket. Később hegymászó cimborák is érkeztek Pestről, velük folytattuk a kellemes délutánt és estét. Az éjszakát a kocsinál az elektricska megállójában töltöttük takarékossági okokból. Vasárnap korán keltünk, hogy még hét előtt elhagyjuk a kocsink környezetét mert különben a megérkező parkoló őr pénzt kért volna a parkolásért. Farkassal megint felmentünk a szállóhoz, félkilencre már bent reggeliztünk. Az Oszterva-gallériára terveztünk mászni a Dieška-Halás-Marek (V,A1 RP:7-) utat, de csak délután mikor odasüt a nap. A délelőttöt a házban és a Menguszfalvi-völgybe való felsétálással töltöttük. Felmentünk a Sátán-galéria sziklával egy szintben a turista úton és ott egy sziklán egy csörgedező patak mellett beszélgetéssel, fényképezgetéssel töltöttük, majd visszamentünk a szállóba. Egy óra felé indultunk el mászni az Osztervára. Tallérral az Osztervára a Dieska utat már másztam korábban , nagyon szép útnak találtam, ezért is ajánlottam a Farkasnak is. Mivel már korábban másztam a Dieska utat ezért azokat a kötélhosszokat választottam (könnyebbikeket), amiket még nem másztam meg előre. Én kezdtem a mászást, felváltva haladtunk felfelé. Az út jellegzetes hosszát a nagy sarokbevágást Farkas mászta előre. Farkas jól mászik, de inkább a reibunggon és a táblamászásba jeleskedik, amikben a nyolcas nehézségi fokozatig is elmerészkedik. Mivel a Dieska kulcsrésze egy nehéz repedésmászás (ami igen nagy erőt igényel), ezért perkált is egy tisztességeset a Farkas kolléga, de különösebb baj nélkül megúszta, megfogta a friend. Este fél nyolc felé megint csak a Hegyi Szálló éttermében voltunk, ahol rendeltünk vacsorát magunknak és sört hozzá. A ház éttermét tíz felé bezárják, ezért nem sokáig élvezhettük a sörözéses beszélgetést. Egy többágyas szobában kaptunk helyet, öt cseh túrista társaságában. Hamar elaludtunk a napi fáradság miatt és érdekes, hogy mind a ketten emberi konfliktusok vad forgatagát álmodtuk, derült ki másnap.

Hétfőn hat után keltünk és negyed nyolcra már lent voltunk az étteremben, vártuk hogy kihozzák a rendelt tojásrántottát. Gyönyörű kék ég napsütés és langyos meleg fogadott minket ahogy kiléptünk a házból. Nyolc után valamivel indultunk fel az Omladék-völgybe a Sárkány-falhoz ahova féltizenegyre értünk fel a Plškova cesta (VI-). úttal kezdtük a mászást. Én indultam el az első kötélhosszban, ami valójában a Puskás út volt, de kb. 10 méter után jobbra tartó travival elhagytam és szerintem gyakorlatilag új úton jutottam fel az első standig. Az egész mászás után erre az első kötélhosszra voltam a legbüszkébb mert nem találtam könnyűnek és még a biztosítást is csak ékkel, friendekkel tudtam csak megoldani, igen szellősen. Az első standnál találkoztunk egy szlovák lánnyal és barátjával (Jánossal) kik Pozsonyból jöttek. Nagyon jó sziklamászók voltak, állításuk szerint a 7b. másszák szabadon. Sok helyen másztak már az Alpokban pl. idén a Modern időket szerették volna mászni a Marmoláda déli falára, de az ott sorban álló sok parti miatt nem szálltak be. A lány tudott magyarul Ő mesélte.
Ezután Farkassal felváltva másztuk a hosszokat, majd az út végén a focipálya nevű táblát is megmásztuk. Onnan egy igen kétes ereszkedő "standból" (egy nagy kő rádőlt egy másikra és ahol összeért az volt körbekötve hevederrel). ereszkedtünk le, majd tovább a kiinduló pontunkig.
A szlovák parti közben leereszkedett a nyugati oldalon és srác általkészített projectbe fúrt be néhány nittet. Reggel volt még két mászó a falon, láttuk őket távolról, ahogy gyalogoltunk a falhoz, de velük nem találkoztunk, csak ereszkedésünknél láttuk, ahogy összepakolnak és elhagyják a fal alatti bivakot. Este ötfelé kezdtünk legyalogolni, ami sokáig tartott mert minduntalan az utatt kellett keresni a fal alatti nagy völgykatlan kőtömbjei között. Lent a völgy aljában van egy nagy sík rész ahol a patak elterülve folyik, ott álltunk meg pihenni mert tudtuk szombat óta, hogy áfonya bokrok vannak ott. Miután meguntuk az áfonya lakmározást elindultunk le a Poprádi-tóhoz. A szállóba félhét felé érkeztünk meg és rendeltünk egy korsó sört és egy korsó sprite-tot, majd összeöntve ittuk meg. Nagyon jól esett mindkettőnknek ez az üdítő elegy. Nem sokat időztünk ott, hamar elindultunk le a parkolóba a kocsihoz, amit nem sokkal nyolc után hagytunk el. Körülbelül hajnali kettőkor kerültem ágyba.

Bp., 2007.09.18.

Kócos

 

A túrán készült fényképek külön-külön az alábbi három albumban vannak. Kattints a szövegre ha megakarod nézni a felvételeket!
Keleti-Vaskapu-hágó, Oszterva-galéria, Sárkány-fal

 

 


dátum:

2007-10-04 23:58

szerző: vinczebarni (nem ellenőrzött)


BSZ: azt hiszem, hogy a mászás ezen részéhez én is örömmel csatlakoztam volna, simán vállalok látatlanban VII+ -ért sört, igaz azt hiszem többször beleülnék. :-) Fossá röhögtem magam.

dátum: 2007-09-19 21:57

szerző: Kóczos (nem ellenőrzött)


Kedves BSZ, köszönöm a kiegészítést!
Bekell látnom hogy így már korrekt és egész a napló. Bár sok ilyen figyelmes sporttárssal találkoznék. Üdv. és minden jót!

dátum: 2007-09-19 18:49

szerző: BSZ (nem ellenőrzött)

 

"... Kóczos beszámolójából sajnálatosan kimaradt, hogy amikor már későre járt és még nem másztunk semmit, mert végig a túristaház éttermében voltunk, persze teljesítettünk közben fejenként 4 tányér kenyérknédlit vadasan (az enyémben majoranna is volt biztosan VII+A0), Kóczos őszibaarackot is evett tejszínhabbal (5b), én telejsítettem egy francia hagymalevest előtte (kenyérrel 6b) és már fizettünk is, tehát feltápászkodtunk. Közben tekintetem az étlapra tévedt és szemem kimeredt. KÁPOSZTÁS SZTRAPACSKA! Hogy is lehet, hoyg eddig nem vettük észre, hiszen a hegymászó legfőbb tulajdonsága a jó tájékozódó képesség. Kóczos követte a tekintetemet, majd egymásra néztünk és jól összeszokott mászókhoz illően erszkedtünk vissza a székünkbe, Kóczos közben tekintetével a pincért kereste... Nem dicsekvésképpen mondom, hogy én három, Kóczos meg két tányérral tolt be a sztrapacskából (A3 evőeszközzel) és közben ketten megittunk 15 sört is (VII+ erősen kitett, nehezen biztosítható)! Kikértük a számlát, közben gratuláltunk egymásnak, Kóczos fényképeket is készített az asztal mellől körbe, aztán bejegyezte a teljesítményt a mászónaplójába. Ezután menni akartunk, de meg se bírtunk mozdulni. Kértem két konyakot, de ezután se ment. Végülis a pincér hívta a hegyimentőket. Tanulságos, hogy még a legmagyobbakkal is történhet baj lemenet közben...

dátum: 2007-09-18 17:34

szerző: frks (nem ellenőrzött)

beszoltam!

Szólj hozzá!

Címkék: szlovákia magas tátra sziklamászás

A bejegyzés trackback címe:

https://bcspk.blog.hu/api/trackback/id/tr341091796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása